Discussion: Keuze van techniek is afhankelijk van wensenReported This is a featured thread

Showing 8 posts
JanHenkB
JanHenkB
Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Nov 7 2008, 10:10 AM EST | Post edited: Nov 7 2008, 10:10 AM EST
Het is belangrijk om ook de beperkingen van bestaande diensten en technieken te kennen. Het kan goed zijn dat door voortschrijdend inzicht niet alle (toekomstige) ambities kunnen worden waargemaakt.

Probeer een goed beeld te vormen van je wensen maar ook de gewenste vrijheid van doorontwikkeling van functionaliteiten. Want als je eenmaak een keus gemaakt hebt kun je bijna niet meer terug.
Do you find this valuable?    
Keyword tags: techniek tools (edit keyword tags)
erwblo
erwblo
1. RE: Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Nov 18 2008, 9:37 AM EST | Post edited: Nov 18 2008, 9:37 AM EST
Techniek is heel belangrijk, maar als mensen het belangrijk genoeg vinden om mee te doen overwinnen ze ook weer makkelijk hobbels. Bijvoorbeeld ik vind wiki's ala wikipedia als gebruiker maar techie spul. Niet lekker, niet gebruiksvriendelijk. Maar kennelijk is dat uiteindelijk geen drempel. Do you find this valuable?    

Posted Anonymously
2. RE: Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Nov 20 2008, 4:59 PM EST | Post edited: Nov 20 2008, 4:59 PM EST
"Techniek is heel belangrijk, maar als mensen het belangrijk genoeg vinden om mee te doen overwinnen ze ook weer makkelijk hobbels. Bijvoorbeeld ik vind wiki's ala wikipedia als gebruiker maar techie spul. Niet lekker, niet gebruiksvriendelijk. Maar kennelijk is dat uiteindelijk geen drempel."
Geen hobbel voor wikipedia en de schaal waarop ze opereren. Ik denk dat dit wel verschilt als de grote van de groep een stuk kleiner is, en stuk minder web savvy is. Denk dat design, gebruikte woorden, en flow, een hoop kan schelen voor de mate van interactie...

-- Abdul-Rahman Advany
1  out of 1 found this valuable. Do you?    
erwblo
erwblo
3. RE: Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Nov 21 2008, 3:06 AM EST | Post edited: Nov 21 2008, 3:06 AM EST
Natuurlijk moet alles zo simpel mogelijk zijn ;-) ! Do you find this valuable?    
wilbertbaan
wilbertbaan
4. RE: Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Nov 28 2008, 5:40 AM EST | Post edited: Nov 28 2008, 5:40 AM EST
Interessant. Wat mij opvalt is dat bijvoorbeeld netwerken als Hyves en MySpace over het algemeen niet gebruiksvriendelijk zijn. Veel menu's waarin je niet altijd kunt vinden wat je zoekt.

Toch is dit geen enkele belemmering voor mensen om zich aan te melden en om mee te blijven doen. Als het netwerk relevant genoeg is en de kernfuncties goed toegankelijk zijn. Mag de rest best wat lastiger zijn. Een soort leercurve hoeft geen probleem te zijn denk ik.

Ik denk dat bij communities de techniek ondergeschikt is aan het doel en de mensen. Techniek komt wel goed, dit mag best wat chaotisch zijn zodat je kunt zien waar mensen behoefte aan hebben. Je merkt vanzelf hoe de gebruikers je systeem gaan hacken en waar blijkbaar behoefte aan is. Dit kun je lang niet altijd vooraf bedenken en dit moet je omarmen als het gebeurd, want het maakt je dienst beter.

Posted Anonymously
5. RE: Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Dec 5 2008, 5:29 AM EST | Post edited: Dec 5 2008, 5:29 AM EST
"Interessant. Wat mij opvalt is dat bijvoorbeeld netwerken als Hyves en MySpace over het algemeen niet gebruiksvriendelijk zijn. Veel menu's waarin je niet altijd kunt vinden wat je zoekt. "
Om maar een voorbeeld te geven ... http://tweakers.net/nieuws/57139/wikipedia-wil-simpeler-interface-voor-nieuwe-schrijvers.html is wikipedia hier ook mee aan de slag en onderkennen ze dit soort problemen.

Hyves is wel degelijk "redelijk" ontworpen, hoewel de geavanceerde dingen lastig te vinden zijn, zijn de interactieve elementen redelijk duidelijk (en ook het taalgebruik daarvan). De kernfuncties zijn toegankelijk (zoals als jij die noemt). En bij wikipedia is dit nog lang niet altijd het geval. Daarnaast heb je nog een voordeel bij massa netwerken, je kunt elkaar vragen als je iets niet snapt, je ontdekt samen (zo is google ook groot geworden). Dat voordeel heb je niet bij niche netwerken... (je eigen netwerk over ning x of ning y tenzij het heel groot word of je regelmatig offline bijeenkomsten hebt).

Maar overall denk ik... 25% techniek, 75% mens :)
advany
advany
6. RE: Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Dec 5 2008, 5:31 AM EST | Post edited: Dec 5 2008, 5:31 AM EST
zo... was vergeten dat ik ook een account had hier op wetpaint :) 1  out of 1 found this valuable. Do you?    
erwblo
erwblo
7. RE: Keuze van techniek is afhankelijk van wensen
Dec 14 2008, 3:11 AM EST | Post edited: Dec 14 2008, 3:11 AM EST
Eens, de MySpaces van deze wereld zijn vrij dramatisch ;-) Do you find this valuable?